Oglas:
Početna > Leksikon > E > Ekonomija razmjera
  • Smanji veličinu slova
  • Normalna veličina slova
  • Povećaj veličinu slova

Ekonomija razmjera


A B C Č D E F G H I J K L M N O P R S Š T U V W X Z Ž (2109 pojmova)

Ekonomija razmjera (engl. economy of scale, njem. Einsparung durch rationelle Auslastung) je povećanje u proizvodnosti inputa koje proizlazi iz podjela rada i ušteda u materijalima kad poduzeće povećava skalu ili razmjere svojih operacija. Sa strateškoga stajališta, važna zbog ostvarivanja troškovnih prednosti iz veličine pojedinih poslovnih operacija.

Ekonomija razmjera osobito se odražava u proizvodnji ali i u marketingu, distribuciji, nabavi i istraživanju i razvoju. U proizvodnji nastaje smanjivanjem jediničnih (prosječnih) troškova proizvodnje, zbog povećanja obujma (volumena) proizvodnje. Mogućnost osiguravanja sniženja troškova, i zbog toga postizanja niskih cijena, čini važan izvor konkurentske prednosti na tržištima gdje je konkurencija cijenama glavni oblik suparništva među tvrtkama. Troškovi po jedinici proizvoda međutim ne opadaju kontinuirano kako se povećava obujam proizvodnje, već u datom momentu pokazuju tendenciju zadržavanja na relativno konstantnoj razini, a nakon toga iskazuje čak i tendenciju rasta zbog preopterećenja ljudi i strojeva, kao i pod utjecajem povećavanja složenosti upravljanja na višoj razini proizvodnje, odnosno u većoj proizvodnoj organizaciji, dok je istovremeno pozitivan efekt smanjivanja fiksnih troškova po jedinici proizvoda sve manji. Tako dolazimo i do optimalnog obujma proizvodnje, a to je sa stajališta troškova proizvodnje onaj kod kojeg su prosječni troškovi proizvodnje najmanji (minimalni).

U industrijama gdje je efekt ekonomije razmjera veći, veće poduzeće uvijek ima troškove prednosti nad malim poduzećem. Naglasak na iskorištavanju ekonomije razmjera, uz mnogobrojne troškovne prednosti, može dovesti i do znatnih problema ako dođe do većih tehnoloških, marketinških i drugih promjena u industriji. Smatra se da prejaka orijentacija na ekonomiju razmjera dovodi do zamagljivanja percepcije menedžmenta o novim tehnološkim, marketinškim i inim mogućnostima.

Definicija je preuzeta iz Leksikona menadžmenta u izdanju Masmedia.




EBA
EBIT
Efekt leptira
Efekt sinergije
Efekti
Efektiva
Efektivna kamatna stopa ili EKS
Efektivna stopa
Efektivni tečaj
Efektna banka
Efikasno tržište
Efikasnost
EFT POS
Egalizacijski fond
EIB
Ekonometrija
Ekonomičnost
Ekonomija iskustva
Ekonomija opsega
Ekonomija razmjera
Ekonomika turizma
Ekonomska unija
Ekonomska vrijednost
Ekonomski rizici u osiguranju kredita
Ekonomski tok
Ekscedentno (svotno) reosiguranje
Ekscedentno/kvotno reosiguranje
Ekstenzija
Eksterna stopa prihoda
Eksternalije
Eksterni troškovi
Eksterno financiranje
Ekstraprofit
Ekstrateritorijalna primjena propisa o tržišnom natjecanju
Ekvivalent sigurnosti
Ekvivalentna kamatna stopa
Elaborat iskolčenja
Elastičnost
Elastičnost cijena
Elastičnost potražnje